Artykuły

Jak się nauczyć pozycjonowania stron w Google?

SEO – trzy istotne dla pozycjonowania stron litery. Angielskie znaczenie „search engine optimization” wskazuje na działania wspomagające popularyzację strony internetowej i tym samym – jej pozycjonowania w wyszukiwarce. Każdy bloger, vloger, właściciel strony internetowej zarówno dużego przedsiębiorstwa, jak i małej firmy, marzy o tym, by jego strona po wpisaniu kluczowych słów wyświetlała się najwyżej. To właśnie dzięki temu zyskuje się zasięg, odbiorców oraz klientów. Wysoka pozycja przekłada się na realne korzyści i osiąganie celów. Jak nauczyć się pozycjonowania stron w Google?

POZYCJONOWANIE STRON – POCZĄTKI

Na temat pozycjonowania stron składają się cztery podstawowe i przydatne kwestie:

  • Zrozumienie systemu i sensu pozycjonowania.
  • Wybór i zapoznanie się z celami używania słów kluczowych.
  • Optymalizacja strony pod wyszukiwania.
  • Poznanie i instalacja praktycznych narzędzi tj. np. Google Analytics.

1. NA CZYM POLEGA POZYCJONOWANIE STRON?

Szacuje się, że z wyszukiwarki Google w ciągu miesiąca korzysta 20 milionów osób. Dla każdej osoby, która chce poszerzyć zasięg swojej witryny, walka o pozycjonowanie strony powinna być priorytetem. Potocznie wydaje się, że wysokość w rankingu stron zależna jest od jakości stron lub częstotliwości odwiedzin. Wystarczy jednak wpisać jakiekolwiek hasła medyczne, żeby zobaczyć, że pierwsze miejsca zarezerwowane są dla reklam. Zwykłe „laryngolog w Poznaniu” skieruje pierwsze spojrzenie na link z wykupionym miejscem. Nie zawsze ma to coś wspólnego z rzeczywistą jakością czy odwiedzinami witryny. Poza reklamami najwyżej ulokowane są te strony, które najbardziej pasują do pożądanego, wpisanego w wyszukiwarkę hasła. Decydują o tym algorytmy. Jakie? Jest to z pewnością tajemnica systemu Google, ale pewne znaczące czynniki (oraz techniki) są przed użytkownikami odkryte. Są to np. optymalizacje kodu HTML lub szybkość ładowania strony. Najważniejszym elementem będą jednak słowa kluczowe.

2. SŁOWA KLUCZOWE

Słowa kluczowe nazywane inaczej frazami kluczowymi są niesłusznie bagatelizowane przez początkujących blogerów czy copywriterów. Kilkukrotne użycie tych samych fraz zwiększa szansę na wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki. Ale nie chodzi wyłącznie o ilość słów i powtórzenia. Frazy muszą być przemyślane i przyjazne wyszukiwarce. Ogólne słowa kluczowe takie jak „buty”, „czerwony samochód” albo „płaszcze” rzadko wiążą się z korzyściami i dotarciem do usług ze względu na oczywistą, dużą konkurencję. Im bardziej złożona jest fraza, tym większa szansa na pierwsze miejsca. Ze złożonymi słowami kluczowymi wiąże się jednocześnie ryzyko – są one wpisywane rzadziej i dotyczą osób, które mają już konkretnie sprecyzowane poszukiwania. Jeśli np. na swoim blogu publikujemy recenzję koncertu popularnego artysty ABC nie zaleca się użycia słów kluczowych „koncert ABC”. Można natomiast spróbować frazy takie jak np. „Koncert ABC w Centrum Kultury XYZ styczeń 2019”. Takie hasło wpiszą w Google nie tylko ci, którzy byli na koncercie, ale również ci, którzy nie byli, a chcą znaleźć zdjęcia, relacje, artykuły.

3. STRONY INTERNETOWE – OPTYMALIZACJA

Nie dla każdego oczywiste jest, że jednym ze składników pozycjonowania strony jest też czas przebywania na niej. Z tego względu warto zoptymalizować stronę poprzez np. pisanie artykułów na min. 5000 znaków ze spacjami. Warto również:

  • Unikać jakiegokolwiek kopiowania treści. Teksty powinny być unikalne. Dobrym narzędziem pomagającym sprawdzić oryginalność tekstu jest Copyscape.
  • Stosować akapity, nagłówki i listę w postaci wypunktowania tekstu.
  • Przykładać się do warstwy edytorskiej – pogrubienia, podkreślenia, kursywy, odpowiednia grafika. Białe tła kojarzone są z profesjonalizmem i nie jest to przypadkowe. Treść odczytywana na białym tle pomaga w przyswojeniu informacji, jest też przejrzysta.
  • Zadbać o inne materiały – sam tekst nie zawsze zatrzyma i zachęci czytelnika do pobytu na stronie. Umieszczanie filmów video, zdjęć i grafik promocyjnych zmienia już sytuację.

4. PRZYDATNE NARZĘDZIA

Konfiguracja narzędzi tj. Google Analytics lub Google Search Console (wcześniej istniejące pod nazwą Google Webmaster Tools) sprawia, że strony internetowe zwiększają swoją pozycję w Google. Na czym polega ich specyfika?

  • Google Analytics – to bezpłatny program Google analizujący wszystkie możliwe aspekty ruchu na stronie. Podłączenie strony internetowej pod Google Analytics to dostęp do statystyk, które określają nie tylko liczbę użytkowników, ale też np. ich zachowania, wiek, płeć, lokalizacje, źródło wejścia i sposób odbioru strony (używany sprzęt). Możliwości tego programu są bardzo rozbudowane i umożliwiają również tryb śledzenia zachowań w trybie „tu i teraz”. W każdej chwili możemy zlokalizować osoby przebywające aktualnie na stronie – co robią? Jak się tu znaleźli? W jakiej miejscowości i kraju mieszkają? Czy wpisywali jakieś słowa kluczowe?
  • Google Search Console – tak jak Google Analytics jest platformą całkowicie darmową. Udostępnia statystyki indeksowania serwisu przez roboty Google, analizuje linki dostępne na stronie i tworzy listę tych najbardziej wadliwych. Analizuje także widoczność w wyszukiwarce Google, pod kątem wspomnianych słów kluczowych. Dzięki Google Search Console dostaniesz informacje o wirusach na stronie, ale też karę za nieuczciwe praktyki pozycjonowania strony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *